Subject: Palve mitteametlikeks suunisteks täitmislepingute rakendamisel
From: Martin Mäesalu | Ellex <[email-masked]>
To: "Kadri Lepikult - KA" <[email-masked]>, "Konkurentsiamet Info - KA" <[email-masked]>
Date: Fri, 27 Jun 2025 14:09:14 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Kadri Lepikult

Kirjutame kliendi, kes soovib hetkel jääda anonüümseks, nimel ja
ülesandel. Kirja eesmärgiks on saada esmaseid ja mitteametlikke juhiseid,
kas kavandatav nn täitmiskokkulepe (fullfillment contract) võiks sisaldada
konkurentsiõiguslikke riske.

Samalaadseid küsimusi on tõstatanud ka teised kliendid, st tegemist on
praktikas üha tihedamini tõusetuva küsimusega. Arvestades, et Euroopa
Liidu konkurentsiõigus pakub täitmiskokkulepete osas vaid piiratud
juhendmaterjali, oleks Konkurentsiameti seisukoht antud küsimuses väga
väärtuslik ning aitaks oluliselt kaasa Konkurentsiametiga nägemusega
kooskõlas olevate äritavade rakendamisele. Oleme teadlikud, et
Konkurentsiameti võimalikud kommentaarid oleks esialgsed ega omaks
õiguslikku siduvust võimaliku järelevalvemenetluse korral.

Taas, klient on hetkel soovinud jääda anonüümseks ning palunud pöörduda
Konkurentsiameti poole nime avalikustamata. Täiendavalt, päring on kantud
vajadusest teostada nn ettevõtjapoolset hinnangut (self-assessment) enne
lepingute ettevalmistamist. Seetõttu ei esitata käesolevaga teavet
asjaomase turu, konkurentsistruktuuri, kavandatavate lepingupoolte
turuosade kohta ega muid juhtumispetsiifilist teavet. Soovime aga mõista,
kas allpool punktis 2 kirjeldatud lepingute struktuur vastab sellele,
kuidas Konkurentsiamet tõlgendab mõistet „täitmiskokkulepe“ nagu
määratletud Euroopa Komisjoni teatises „Suunised vertikaalsete piirangute
kohta“ (2022/C 248/01) (edaspidi – vertikaalpiirangute suunised), ning kas
vastavalt vertikaalpiirangute suunistele oleks selline lahendus kooskõlas
keeluga sõlmida konkurentsi kahjustavaid kokkuleppeid.

1. Olemasolevad teoreetilised juhised

Mõiste "täitmiskokkulepe" on võrdlemisi uus. Hetkel puudub teadaolev
Euroopa Komisjoni või liikmesriikide konkurentsiasutuste varasem
praktiline käsitlus selle kohta. Sellest tulenevalt ei ole võimalik
tugineda senisele praktikale ning Konkurentsiameti seisukoht on ettevõtja
poolse hinnangu teostamiseks eriti oluline.

Praegu on ainus teoreetiline juhend täitmiskokkulepete sisu kohta esitatud
Euroopa Komisjoni vertikaalpiirangute suuniste punktis 193:

"Täitmiskokkuleppe alusel sõlmib tarnija ostjaga vertikaalse lepingu
tarnija ja konkreetse kliendi vahel varem sõlmitud tarnelepingu
täitmiseks. Kui täitmisteenuseid osutava ettevõtja valib tarnija, ei
kujuta tarnijapoolne edasimüügihinna kehtestamine endast edasimüügihindade
kujundamist. Sellisel juhul ei piira täitmiskokkuleppes kehtestatud
edasimüügihind kliendile kaupade või teenuste tarnimisel ega
täitmisteenuste osutamisel konkurentsi. See kehtib näiteks siis, kui
klient ostab kaupu veebiplatvormimajanduse valdkonnas tegutsevalt
ettevõtjalt, mida ühise kaubamärgi all haldab rühm sõltumatuid jaemüüjaid,
ning see ettevõtja määrab kindlaks kaupade müügihinna ja edastab
tellimused täitmiseks jaemüüjatele. Seevastu kui täitmisteenuseid osutava
ettevõtja valib klient, võib edasimüügihinna kehtestamine tarnija poolt
täitmisteenuste osutamisel konkurentsi piirata. Sellisel juhul võib
edasimüügihinna kehtestamise näol olla tegemist edasimüügihindade
kujundamisega."

Samas ei sisalda eespool viidatud punkt üksikasjalikke selgitusi
täitmislepingu rakendamise eeltingimuste ega toimimise põhimõtete kohta.

Eeltoodut arvesse võttes toome punktis 2 üldistatud teabe, et võimaldada
Konkurentsiametil vastata punktis 3 tõstatud küsimustele.

2. Tausta informatsioon

Palume lähtuda taustainfost, et klient on tarbekaupade tarnija (edaspidi –
tarnija) ja kaalub logistilistel ja tehnilistel põhjustel lepingute
sõlmimist ühe või mitme ettevõtjaga, kes on valitud potentsiaalseks
täitmispartneriks (edaspidi – täitmispartner), samuti jaemüüjatega
(kliendid) (edaspidi – klient), et rakendada täitmisteenuse struktuuri.

Täitmisteenusel põhineva mudeli rakendamine eeldaks nelja eraldiseisva
kokkuleppe sõlmimist:

1.	Tarnija ja kliendi vaheline leping:

a.	Leping toimib tarneahela n-ö selgroona ning lepingu eesmärk on
määratleda tingimused, mis puudutavad kaupade müüki tarnija poolt
kliendile, kasutades kolmandat isikut täitmisteenuse osutajana
(täitmispartner).
b.	Lepingu sõlmimisega lepivad pooled kokku tarnetingimustes,
sealhulgas tarnitavate kaupade hindades ja tellimustes. Eelkõige
määratletaks kõik tarnija kohustused kliendi ees.
c.	Kitsalt tehnilistel ja finantsilistel põhjustel (st klient esitab
kõik tellimused oma IT-süsteemi kaudu, mille haldamine oleks tarnijale
ebamõistlikult keerukas ja kulukas) edastatakse kõik kliendi tellimused
täitmispartnerile kliendi tellimuste haldussüsteemi kaudu ning seejärel
suunatakse need kinnitamiseks tarnijale. Tarnija töötleb saadud tellimused
ja saadab täitmispartnerile kinnitused nende tellimuste kohta, mis nõuavad
täitmist.
d.	Vertikaalpiirangute suuniste punkti 193 kontekstis on tegemist
esimese sõlmitava lepinguga, mis vastab selles lõigus kasutatud
sõnastusele: "[...] tarnija ja konkreetse kliendi vahel varem sõlmitud
tarnelepingu täitmiseks".

2.	Tarnija ja täitmispartneri vaheline leping:

a.	Leping sõlmitakse võimaldamaks tarnija kliendi ees võetud
kohustuste täitmist. Peamiselt peegeldab leping valitud tarnija ja kliendi
vahelise lepingu (punkt (1) eespool) tingimusi, et täitmispartner saaks
teenuseid osutada viisil, mis tagab tarnija kohustuste korrektse täitmise.

b.	Sisuliselt täidab täitmispartner kliendilt saadud tellimused (nagu
on kirjeldatud ülaltoodud punktis 1 alapunktis c) ja tarnija poolt
täitmispartnerile täitmiseks edastatud tellimused vastavalt lepingus
sätestatud tingimustele ja tarnija antud juhistele.
c.	Lepingu täitmise eesmärgil ostab täitmispartner esmalt kauba
tarnijalt ning müüb selle kliendile edasi. Sellega omandab täitmispartner
ajutiselt kauba omandiõiguse ning esitab kliendile arved enda nimel.
d.	Leping sätestab täiendavad tingimused kaupade tarnimiseks
täitmislepingu raames, sealhulgas kohaletoimetamise ja muud teenuse
osutamisega seonduva. See kohustab täitmispartnerit tagama, et tema leping
kliendiga võimaldaks teenust korrektselt osutada.
e.	Täitmisteenus hõlmab tellimuste täitmist, mis võib eelkõige
hõlmata: (i) tarnijalt ostetud ja vastavaks tellimuse täitmiseks määratud
kaupade vastuvõtmist; ii) kauba ladustamist; iii) kauba pakendamist ja
märgistamist; (iv) kauba saatmist kliendile; (v) kliendile enda nimel
arvete väljastamist; (vi) maksete kogumist kliendilt täidetud tellimuste
eest; (vii) täidetud tellimustega seotud kliendipäringute töötlemist,
sealhulgas tagasimaksetaotlused; (viii) kliendilt kauba tagastamise
korraldamist; (ix) täitmispartneri vahendustasu täitmisteenuse osutamise
eest.
f.	Tarnija teavitab täitmispartnerit kehtivatest hindadest (tarnija
ja kliendi vahel eelnevalt kokku lepitud). Kliendile tarnitav kaup
lepitakse kokku tarnija ja kliendi vahelises lepingus ning seejärel
määratletakse kliendi ja täitmispartneri vahelises lepingus.
g.	Vertikaalpiirangute suuniste punkti 193 kontekstis on tegemist
teise sõlmitava lepinguga, mis tugineb tarnija ja kliendi vahel sõlmitud
tarnelepingule ning mille eesmärk on selle täitmine. Seega vastab see
lepingu struktuur vertikaalpiirangute suuniste punktis 193 sätestatud
sõnastusele: "Täitmiskokkuleppe alusel sõlmib tarnija ostjaga vertikaalse
lepingu tarnija ja konkreetse kliendi vahel varem sõlmitud tarnelepingu
täitmiseks".

3.	Kolmepoolne leping tarnija, täitmispartneri ja kliendi vahel:

a.	Leping sisaldaks kolmepoolse õigussuhte üldtingimusi.
b.	Kui see leping sõlmitakse (ei ole täielikult selge, kas see on
tingimata vajalik), oleks tarnija enne kolmepoolse lepingu sõlmimist
valinud täitmispartneri täitmisteenuse pakkujaks.
c.	Tegemist oleks kolmanda sõlmitava lepinguga, mis sisaldaks üksnes
üldtingimusi ja oleks suunatud eelkõige täitmislepingu korrektse toimimise
tagamisele.

4.	Kliendi ja täitmispartneri vaheline leping:

a.	Lepingu eesmärk on võimaldada täitmispartneril täita oma kohustusi
tarnija ees (sisuliselt kajastades valitud tarnija ja täitmispartneri
vahelise lepingu tingimusi). Lisaks sisaldaks leping muid äriliselt
vajalikke kokkuleppeid (nt juhul, kui täitmispartner tarnib kliendile ka
muid kaupu, mille osas on vaja kokku leppida eritingimustes, nagu
kohaletoimetamise ja ladustamise tingimused, arveldamine, maksetingimused
jne).
b.	Tegemist oleks viimase (st neljanda) sõlmitava lepinguga.

Kõik loetletud lepingud (1) – (4) määravad kaupade tarnetingimused ja on
seega mõeldud lepinguliselt täitmisteenuse struktuuri kasutamiseks
tarneahelas. Iga lepingu tingimused lepitakse kokku kitsalt kahepoolsete
läbirääkimiste teel poolte vahel, ilma kolmandate (mitteseotud) osapoolte
kaasamiseta (v.a kolmepoolne leping).

3. Täiendavad juhised vajavad küsimused

Arvestades punktis 2  esitatud andmeid, palume Konkurentsiametil anda oma
kommentaarid järgmistes küsimustes, mis puudutavad mõiste
"täitmiskokkulepe" tõlgendamist, samuti lubatud piire täitmiskokkulepete
ja edasimüügihinna kokkuleppimise võimalike tagajärgede osas vertikaalsete
kokkulepete kontekstis:

1.	Palume kommenteerida, kas täitmiskokkulepete hindamisel lähtuks
Konkurentsiamet ka siseriikliku konkurentsiõiguse alusel üldreeglina
Euroopa Komisjoni vertikaalpiirangute suuniste punktist 193, mis muu
hulgas sätestab, et tarnija poolt edasimüügi hinna kehtestamine
kirjeldatud asjaoludel ei kujuta endast ei edasimüügi hinna määramist ega
konkurentsiõiguse rikkumist.
2.	Palume kommenteerida, kas üksnes käesolevas e-kirjas esitatud
teabe põhjal on Konkurentsiamet arvamusel, et punktis 2 kirjeldatud
lepinguline ülesehitus täitmisteenuse rakendamiseks vastab Euroopa
Komisjoni vertikaalpiirangute suunistes kirjeldatud „täitmiskokkuleppe“
määratlusele ning kas selline korraldus oleks kooskõlas KonkS §-ga 4.
3.	Kas Konkurentsiameti kommentaar muutuks, kui täitmisteenuse
osutaja (või osutajad) valib tarnija oma võtmeklientide tellimuste
täitmiseks, kuid sama täitmispartner tegutseb ka tarnija kaupade
tavapärase edasimüüjana teistele (näiteks väiksematele) klientidele?
Teisisõnu, kas edasimüüja nn topelt-roll piiraks kuidagi täitmiskokkuleppe
mudeli rakendamist ning kas on veel täiendavaid eeltingimusi, mida pooled
peaksid järgima, et tagada konkurentsiõiguse järgimine?

Mõistame, et Konkurentsiameti vastused on mittesiduvad ja üksnes
informatiivsed. Kiri on ajendatud asjaolust, et antud teemal puudub senine
praktika ja detailsemad juhised. Seetõttu on kõik kommentaarid ülaltoodud
küsimuste osas väga teretulnud, et võimaldada ettevõtjal lepingulise
struktuuri osas teostada hinnangut.

Oleme kindlasti valmis antud teema osas täiendavalt  Konkurentsiametiga
arutama kas kohtumisel või võimalikele küsimustele kirjalikult vastates.

Lugupidamisega
Martin Mäesalu
Partner |  <https://ellex.legal/expert/Martin-Maesalu/> Profile
+372 5858 6604

<https://www.google.com/maps/place/Ellex+Raidla+Advokaadib%C3%BCroo+O%C3%9
C/@59.4323456,24.7427953,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xa1b3ea80044ec86f!8m2!3d
59.4323456!4d24.7427953> Ahtri 4, Tallinn, Estonia

Estonia • Latvia • Lithuania
Ellex Raidla is part of  <http://ellex.legal/> Ellex - Baltic circle of
legal excellence
No.1 Law Firm in the Baltics by Prospera 2024

Follow us on  <https://www.linkedin.com/company/ellex-legal/> LinkedIn and
<https://www.instagram.com/ellexraidla> Instagram

This email was produced by law firms Ellex Raidla, Ellex Klavins or Ellex
Valiūnas ir partneriai offices, authorised and regulated by each country‘s
legislative acts. The standard terms applicable to our services are
available for the specific office: Ellex Raidla
<https://ellex.legal/files/standardterms2025.pdf> ,
<https://ellex.legal/standard-terms-of-ellex-klavins-legal-services/>
Ellex Klavins,
<https://ellex.legal/wp-content/uploads/2021/05/ellex-valiunas-standard-te
rms_en_2021.pdf> Ellex Valiunas ir partneriai, and the privacy policy is
available  <https://ellex.legal/privacy-policy/> here. This email and its
contents are confidential. If you are not the intended recipient of this
email, please delete it and notify the sender.